Lige så længe som markedsføring har eksisteret har den bedste fremgangsmåde været at få spredt budskabet mund til mund. Man har aktiveret kunder til at viderebringer en ærlig og troværdig holdning om virksomheden/produktet og oplevelsen med at være kunder der. Det der kan få langt de fleste til, at tage en aktiv købsbeslutning er hvis de har fået en anbefaling af en ven, kollega eller familiemedlem.
Hvad er Viral markedsføring
Samtidig med udviklingen af internettet er der en naturlig udvikling af de eksisterende markedsføringsmetoder og der vil helt naturligt opstå nye og hidtil ukendte muligheder. Igennem udviklingen er udtrykket viral markedsføring opstået. Når man snakker om viral markedsføring er det i bund og grund en videreudvikling af mund-til-mund metoden.
Den nutidige udgave, viral markedsføring, udnytter de muligheder er der opstået i takt med, at de sociale medier vokser sig større og er blevet en del af folks hverdag og sociale bevidsthed. Muligheden for at dele oplevelser, historier og meget andet i form af tekst, billeder, videoer og meget mere på de sociale medier er enorme og det forstærker mulighederne for, at udnytte mund-til-mund effekten på et helt nyt niveau.
Viral markedsføring udnytter menneskers lyst til at dele oplevelser med hinanden, når de har været på ferie, været til jobsamtale eller noget helt tredje, præcis den samme mission som sociale medier.
Viral markedsføring i praksis.
Man ser ofte viral markedsføring i form af videoer. Videoer bruges da de kan præsentere et præcist budskab på kort tid og det er et medie der er let at dele med andre. På et medie som Facebook, har videodeling nået et nyt stadie hvor der mere eller mindre gælder om at finde de bedste videoer som flest mulige venner kommenterer og syntes godt om og på den måde skabe positiv opmærksomhed.
Hvis en virksomhed producerer en reklame film som rammer denne virale effekt er der mulighed for, at den kan sprede sig som ringe i vandet og nå ud til endnu flere og på den måde skabe omtale mere eller mindre omkostningsfrit. En viral video kan ofte have karakter af ”skjult reklame”. Et eksempel som vi nok alle husker er ”Karen” der gik på Youtube for at finde faderen til sit barn. Denne video skabte enorm debat og fik endda tv dækning langt ud over det sædvanlige, ikke kun i Danmark men i hele verden. Det viste sig at være en viral reklame udarbejdet for VisitDanmark for netop at skabe opmærksomhed og markedsføre Danmark som feriedestination.
Viral markedsføring kan være alt lige fra en video til en arrangeret ”tilfældig” hændelse på Rådhuspladsen i København. Idéen bag viral marketing er blot at skabe opmærksomhed og omtale på de sociale medier, i pressen og mund til mund. Det handler om at dele budskabet!
Det var en lille smagsprøve på hvad viral markedsføring egentlig er for en fisk. Hvis du er blevet nysgerrig vil jeg anbefale dig at sætte dig grundigere ind i det og lægge en plan for hvordan du vil føre din egen virale marekdsføring ud i livet.
Det var alt i denne omgang, håber du er blevet lidt klogere. Har du spørgsmål eller kommentarer er der et dertil indrette kommentarfelt herunder, som du er mere end velkommen til at benytte!